Dit artikel is ook beschikbaar in het enEngels

Als één van de eerste Europese fotografen heb ik een compleet interactieve workflow gerealiseerd. Op die manier is het mogelijk om de klant en andere teamleden totale controle te geven, van begin tot eind.

Workflow Hans van Eijsden Photography

Workflow Hans van Eijsden Photography

Op de afbeelding (Engels) zie je mijn workflow. De fases, stappen, zijn genummerd. De stappen:

  1. Inspiratie: Ideeën, brainstormen, conceptueel denken. Soms, vooral als we in een team werken, moeten we ook allemaal hetzelfde voor ogen hebben. we moeten allemaal weten wat we willen en hoe we het willen. En ik dien alle concepten te begrijpen, ik moet ze “voelen”. Soms, vooral wanneer ik werk met artiesten, kan deze voorbereiding essentieel zijn om een succesvolle albumcover te produceren welke het imago van de artiest en productie aanvult en ondersteunt. Maar het is volkomen mogelijk om deze stap over te slaan – vaak wanneer ik vrij niet-commerciëel werk doe luister ik naar mijn intuïtie en word ik ter plekke creatief, op het moment dat we op de set aan het werk zijn. Dat is prima! Soms kan werken zonder concept de meest persoonlijke en spontane resultaten geven.
  2. Call Sheet: Wie, wat, waar, wanneer en hoe. Dit is een document en dit is één van de meest belangrijke vereisten voor een succesvolle werkdag. In dit document beschrijf ik alles wat het model en/of het team moet weten ter voorbereiding. Alles over de locatie, openbaar vervoer, contactgegevens, het weer, time framing, eten en drinken, studiofaciliteiten en nuttige voorbereidingstips voor het model. Ik verstuur de call sheet minimaal 3 dagen van tevoren naar het model en/of naar de andere teamleden.
  3. De shoot: Dit kan zijn in de studio of op locatie. De eerste paar minuten maken we een snelle testsessie. Ik demonstreer het beautyeffect van mijn belichting en ik retouch een geselecteerde foto uit die serie, om de mogelijkheden te tonen en om een gevoel te krijgen voor wat we willen bereiken. Daarna begin ik met extra coaching als dat nodig is. Gedurende de dag wil ik zo veel mogelijk outfits vastleggen wanneer dat mogelijk is. Op die manier krijgen we de beste resultaten, vaak aan het einde van de dag.
  4. Selecteren: Samen maken we een selectie van de beste foto’s. Als we 20 outfits op een dag doen, maak ik 20 verschillende subsets. Van elke set kiezen we 1 of 2 foto’s, dus op het eind hebben we iets als 30 beste foto’s. Daarna dunnen we de selectie verder uit tot het gewenste aantal en deze foto’s zullen naar wens en vakstandaarden worden geretoucheerd.
  5. Retoucheren (nabewerken) met live online feedback: Ik deel de fotoselectie online via een unieke, speciaal beveiligde link. Alle leden van het team (het model en ook – wanneer van toepassing – de makeup artist en andere teamleden) ontvangen de unieke link en kunnen inloggen. Alle bewerkte en onbewerkte foto’s zijn zichtbaar en alle teamleden kunnen reacties geven op elke foto en ook kunnen er prioriteiten worden aangegeven zodat ik weet welke foto als eerste aan de beurt is. Op deze manier hebben we een interactieve retoucheerworkflow, zodat de resultaten het best zijn. Ook kan ik een live videostream ter beschikking stellen waarop ik mijn scherm deel, zodat het team tijdens het retoucheren kan meekijken in de hoogst mogelijke kwaliteit.
    Het retoucheren (bewerken) doe ik met de allernieuwste gereedschappen, mij houdende aan de huidige professionele standaarden. De complete workflow is kleurgecalibreerd, van start tot finish.
  6. Afleveren: Hoge kwaliteitsformaten voor print en web. Nadat ik klaar ben met het retoucheren zijn de foto’s klaar. Ik exporteer ze in de best mogelijke kwaliteit, met alle ICC-profielen ingesloten. Ook zijn de GPS-, EXIF-, IPTC en andere tags inbegrepen. De foto’s zijn klaar om direct gebruikt te worden op social media en draagbare apparaten, maar ook geschikt voor afdrukken naar billboards, magazines, covers, etc.

Met deze workflow ben ik in staat om iedereen maximale controle te geven en deze interactiviteit zorgt met deze nieuwe vormen van communicatie voor een nog hogere klanttevredenheid. En een tevreden klant geeft mij positieve energie om te blijven leren en om nog meer mooi werk samen te maken; dat is het doel van mijn werk.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren