Mola Setti Softlight vs. Elinchrom Fresnel Hard Light

| 25 Foto’s

This post is also available in: Engels

En daar was-ie, de prachtige grote Mola Setti Softlight uit Canada, afgeleverd tot aan de voordeur. Met een grote truck; een grote doos op een pallet. De nieuwste versie van de Setti, met een nieuw heavy duty bevestigingssystem. Eindelijk, tijd om te spelen met de beste beauty dish van de wereld… en de mooie Soraya als model!

De Mola Setti Softlight is een lichtvormer. Het past op mijn bestaande Elinchrom studio- en locatieapparatuur. Voor mij is het de heilige graal van portretlicht: de Mola Setti stelt me in staat om het gezicht van het model nog beter te shapen, vorm te geven, met meer contouring, perfecte controle over de hooglichten en nog hogere contrasten. Op deze manier worden karakter en persoonlijkheid nog beter geaccentueerd met een beetje extra glamour over het totaal. Ook geeft hij het model – vergeleken met traditionele standaard beauty dishes – meer ruimte: meer flexibiliteit om te bewegen op de plaats omdat het licht eruit zeer gelijkmatig gespreid wordt.

Soraya & Mola Setti (HvE-20170714-0697)

Soraya en de nieuwe Mola Setti Softlight, buiten in het park op een Manfrotto Avenger statief

De Setti is relatief groot en zwaar. Het heeft een grote Manfrotto statiefbevestiging nodig (Junior, niet Baby) en ook heb ik hem uitgerust met een grote witte grid om het licht nog meer controle te kunnen geven. De performance was geweldig in de studio met de Elinchrom ELC1000 studioflitsers en het gaf me 1 stop extra aan lichtintensiteit, vergeleken met de Elinchrom Deep Octa (die ik nog steeds geweldig vind). Ook namen we de Mola Setti en het Manfrotto-statief mee naar buiten, aangestuurd door de Elinchrom ELB400 locatieflitsset. Die ene stop meer efficiëntie maakte het nog beter mogelijk om het meeste van het zonlicht weg te flitsen, met minder energie. Geweldig!

Met Soraya in mijn studio maakte ik van de gelegenheid gebruik om het karakter van de Mola Setti Softlight te vergelijken met het harde licht van de grote Elinchrom Fresnel. De Setti geeft een perfectionistisch resultaat met mooie zachte maar contrastrijke schaduwen en zoals verwacht geeft de Fresnel perfect scherpe schaduwen met hoge contrasten, net als de zon zou doen maar dan met een betere beheersing en zonder het model permanent te verblinden met fel zonlicht in haar gezicht.

Mola Setti & Elinchrom Fresnel

Het zachtere glamourlicht van de Mola Setti & het hardere crispier licht van de klassieke Elinchrom Fresnel

Met de combinatie van de Mola Setti en de Elinchrom Fresnel heb ik het perfecte koppel gevonden om me precies de foto’s te geven die ik wil, in de studio. Maar ze zijn zwaar en lomp om mee naar buiten te nemen, dus wanneer ik moet reizen heeft mijn voorkeur nog steeds de Elinchrom Deep Octa voor het zachtere soort licht en een simpele kleine dish of de Elinchrom Maxi Spot voor het hardere licht, en om bijvoorbeeld de zon mee te kunnen wegflitsen.

Voor hen die mijn Mola Setti “golden recipe” willen weten: I gebruik de PAD en de OPAL disc samen gecombineerd, met de witte 20º polycarbonaat grid aan de voorkant.