Fotografie in Kleur: Ja of Nee?

| 26 Foto’s

Dit artikel is ook beschikbaar in het enEngels

Soms, als fotograaf, is het moeilijk om mijzelf open te stellen voor mijn eigen gevoel, mijn intuïtie. Wat wil ik? En wat wil de opdrachtgever/klant? Het draait allemaal om aandacht, om opvallen, eerste indruk, communicatie. Vaak stel ik mijzelf de vraag: “Is het het karakter? De expressie? Of is het een ander opvallend attribuut zoals kleuren, hoog contrast, lijnen of schaduwspel?”. En soms kan het erg moeilijk zijn om te kiezen. Maar andere momenten is het doel direct duidelijk voor mij en voor de klant: knallende pure schreeuwende kleuren of juist contrastrijke grijstinten.

Tamara Terzic (HvE-20160402-0038)

Tamara Terzic (1/400s at f/1.4 on 85mm) – Studio Hans van Eijsden Photography, Zwolle, Netherlands

Deze keer met Tamara wilden we al deze concepten gedurende de dag combineren en evalueren. We begonnen met vrij simpel werk, gewoon basiswerk in grijstinten (“zwart/wit”), waarbij we gebruik maakten van het omgevingslicht als strijklicht van achteren en verder heb ik met de Elinchrom ELB 400 in combinatie met de Deep Octa op z’n laagste uitgangsvermogen het hoofdlicht gemaakt van voren, om de juiste vorm in haar gezicht en lichaam te krijgen, gebruikmakend van licht en schaduw. Het draaide uiteindelijk om expressie, karakter en pose. En onmiddelijk zagen we de impact: geen afleidende kleuren maar pure grijstinten, met prachtige transities van zwart naar wit.

Lips (HvE-20160402-0465)

Lips (1/200s at f/11 on 200mm) – Studio Hans van Eijsden Photography, Zwolle, Netherlands

Maar andere keren is het juist geweldig om andere dingen het werk te laten doen. Zoals in dit geval met haar mooie rode lippen: ze waren een perfecte kandidaat om een plaat te maken die schreeuwt om aandacht. Door het gebruiken van een hardere en kleinere lichtbron (een zilveren beauty dish met zilveren deflector) kon ik de schaduwen dieper maken en strakker gedefinieerd, terwijl het wit van de tanden meer uitgesproken werd en in de lippen er mooie scherpe crispy hooglichten ontstonden. En om vervolgens de proef op de som te nemen: toen ik de plaat converteerde naar grijstinten (zwart/wit), verdween alle impact en verloor de plaat alle puurheid en expressie: de foto werkte gewoon niet meer. Dus, deze keer was de knallende rode kleur de beste keus. En de plaat deed het goed, ook op 500px, Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Flickr, Pinterest en (ja het bestaat nog steeds) Google+. Het is mooi om feedback via social media te krijgen omdat ik dan weet wat werkt en wat niet. En het houdt het team extra gemotiveerd bovendien.

Tamara Terzic (HvE-20160402-0417)

Tamara Terzic (1/2500s at f/2 on 85mm) – Studio Hans van Eijsden Photography, Zwolle, Netherlands

En soms, in bijzondere situaties, werken geen van beide opties. Geen knallende kleuren, en ook geen grijstintenomzetting. Zoals in dit geval: ik moest echt gebruikmaken van complementaire kleuren, dus op zoek naar een mooie tegenovergestelde kleur van de blauwtint in haar hoofddoek. Ik was op jacht naar een kleur tussen geel en bruin en vond het buiten bij het riet langs de waterkant zoals je kunt zien. Het enige wat ik hoefde te doen was een goede calibratie maken met de ColorChecker op de tweede warmer-portretstand en in de nabewerking heb ik vervolgens de schaduwen weer een iets koelere toon gegeven via Curves.

Tamara Terzic (HvE-20160402-0443)

Tamara Terzic (1/200s at f/11 on 200mm) – Studio Hans van Eijsden Photography, Zwolle, Netherlands

Deze handelingen zorgen ervoor dat de kleuren veel beter bij elkaar aansluiten, ze verbinden. Maar natuurlijk is er meer achter de schermen. Vanwege het gebruik van mijn 85mm f/1.2 objectief kon ik werken met een relatief kleine scherptediepte, met prachtige schilderachtig cremerige achtergrondtransities. En door gebruik te maken van mijn draagbare studiolicht (opnieuw de Elinchrom ELB 400) met de grote Elinchrom Deep Octa met extra diffuser was het mogelijk om haar huidtinten mooi gelijk te krijgen maar toch met behoud van haar contouring in haar gezicht, wat overigens gedaan is door Martina Kató, één van mijn favoriete makeup artists.

Dus, zoals je kunt zien, is er niet echt sprake van een “kleur is slecht” of “grijstint (zwart/wit) is veel mooier”. Het hangt altijd af van de situatie, de wens van de klant en/of opdrachtgever, de expressie, de styling en de creatieve visie van het team. Er is geen goed of fout. Maar soms wordt het uiteindelijk beste resultaat pas behaald na vele takes tijdens de postprocessing. Stukje bij beetje. Net zo lang totdat het helemaal goed is. Zoals ook deze keer. 😉